top of page
  • תמונת הסופר/תדור פוזנר

תשובות לשאלות נפוצות

עודכן: 19 בדצמ׳ 2021

מהו אופיין של המשלחות הקצרות?

היציאה למשלחת מלווה בתהליך הכנה חינוכי-ערכי בקבוצה קטנה והיציאה לשליחות מהווה את שיאו של התהליך אשר במהלכו החניכים עוברים מסע אישי וחברתי דרך הקבוצה והמדריך המוביל את המשלחת ודרך המפגש עם בני נוער ואנשי חינוך מהעולם. מפגש זה משפיע על המשתתפים לעשייה חברתית ערכית ולפעולה למען הערכים אותם רכשו במסע. באותה מידה שהמסע משפיע על המשתתפים בו, הוא משפיע גם על סביבתם ומאפשר ליצור שיח רחב יותר סביב ערכים ודרך תובנות אותן רכשו המשתתפים במשלחת.


אילו סוגים של משלחות קצרות יש?

משלחות שבטים מארחים - במשלחות מסוג זה אנחנו יוצרים קשר ארוך טווח בין שבטים בישראל ושבטי צופים בחו"ל במטרה לפתח את שני הצדדים על בסיס המכנה המשותף של תנועת הצופים העולמית, לתנועת הצופים כפי שהיא מתנהלת ברחבי העולם, למידה של תרבויות חדשות ושונות, מנהגים, מסורות ועמים שונים. כיום משלחות אלו יוצאות בעיקר לגרמניה מה שיוצר דגש מסוים במשלחות אלו המושם על נושא השואה והחיזוק של הקשר של גרמניה וישראל דרך למידה הדדית של השואה, הדילמות והערכים שעולים ממנה.

משלחות לקהילות יהודיות- משלחות בהן חניכי התנועה יוצאים כשליחים של התנועה להיפגש עם בני נוער יהודיים בגילם החיים במדינה אחרת. במסגרת המשלחת מתארחים החניכים בקהילה היהודית ועוברים פעילות משותפת עם בני גילם שכוללת מחנה קיץ, טיולים משותפים, פעילות חינוכית משותפת ואירוח במשפחות. במשלחות מסוימות יוצאים חניכי השכבה הבוגרת של התנועה להדריך ולהעביר פעילויות שונות במחנות קיץ של הקהילה היהודית – צופים יהודים או תנועות נוער יהודיות אחרות.

משלחות לאירועי צופים בינלאומיים (ג'מבורי) - מידי שנה יוצאות משלחות של תנועת הצופים לאירועים בינלאומיים של תנועות צופים ממדינות שונות. אירועים אלה כוללים פעילות צופית בהתאם למדינה המארחת, פעילויות משותפות, ערב בינלאומי, משחקים, תחרויות, דיונים ופעולות. לכל מחנה יש נושאים ומטרות משלו ולקראת הנסיעה החניכים מתעמקים בנושא המרכזי ובפרטי מדינת היעד בהווה ובקשר ההיסטורי שלה למדינת ישראל ולעם היהודי.

משלחות בוגרים – מתוך האמונה כי ההשתתפות במשלחות של תנועת הצופים משפיע רבות על כל אחד מחברי המשלחת, באחריות מנהל המשלחות הקצרות יוצאות מידי שנה גם משלחות במיועדות לצוות הבוגר, השכיר והמתנדב, של תנועת הצופים.

משלחות נכנסות - כל אחד מסוגי המשלחות הקצרות פועל לשני הכיוונים כך שבמקביל להוצאת משלחות לחו"ל, מנהל המשלחות הקצרות משווק, מנהל ומלווה בפועל גם את המשלחות המגיעות לישראל מחו"ל: שבטי צופים, קהילות יהודיות, משלחות בוגרים ועוד.

משלחות מיוחדות – כחלק מהמגוון ההולך וגדל של המשלחות הקצרות בתנועת הצופים, יוצאות מידי שנה משלחות בעלות אופי שונה ומיוחד הכוללות תהליך מיון שונה, תהליך הכנה מיוחד ועוד. משלחות לדוגמא: משלחת צמי"ד לחניכים בעלי צרכים מיוחדים, משלחת תיאטרון משותפת לישראלים ולגרמנים, משלחות דו-קיום במיועדות לערבים וליהודים ושיתופי פעולה עם תנועות נוער וארגונים בעלי אופי שונה מתנועת הצופים.


איך לא שמעתי אף פעם על המשלחות הקצרות בצופים?

תחום המשלחות הקצרות נפתח מחדש בשנת 2012, בהתחלה עם 4 משלחות שבטיות ומהר מאוד גדל לסדר גודל שכולל כ-1200 בני-נוער מהארץ ומהעולם. בגלל שהנושא הזה חדש יחסית, יש הרבה שבטים והנהגות שעדיין לא מכירים מספיק טוב את העולם של המשלחות הקצרות. דברו עם מרכזי השבטים וראשי השבטים שלכם, בקשו מהם להתעדכן ולעדכן אתכם ואת שאר חניכי השבט בנוגע למשלחות החדשות ועם הזמן תתפתח גם בשבט שלכם מסורת של יציאה למשלחות!


מה קורה כשחוזרים מהמשלחת?

המסע של משלחות תנועת הצופים אינו מסתיים עם החזרה לישראל. לבוגרי המשלחות ישנה אפשרות לקחת חלק בפרויקט עולמי שמטרתו לאתגר אנשים צעירים לחשוב ולפעול אודות נושאים גלובליים במסגרת הקהילה המקומית שלהם כשהם נעזרים בכלים שרכשו במהלך המשלחת.

תכנית 'אות צופי העולם' פועלת בלמעלה מ-50 מדינות וזהו האות היחיד הניתן על ידי תנועת הצופים העולמית לאנשים צעירים. במסגרת התכנית, בוגרי המשלחות-בליווי של צוות המשלחות הקצרות- יתכננו ויוציאו לפועל פרויקט התנדבותי אשר מטרתו לטפל בצורך מסוים אותו זיהו בקהילה/תנועה.

האות דורש מחויבות על מנת להפוך את הקהילות שלנו למקום טוב יותר, ובתמורה יוכלו בוגרי המשלחות להצטרף לרשת קשרים בינלאומית שבה החברים מעניקים השראה זה לזה לפעולה ואולי אפילו ליצור קשרים אישיים ובעתיד גם לפעול ביחד.


מהן המטרות של המשלחות הקצרות?

1. באמצעות המשלחות, תנועת הצופים תשמר ותפתח את הקשר עם ארגונים, תנועות וקהילות יהודיות ולא יהודיות ברחבי העולם, לטובת ייצוגה של מדינת ישראל והתנועה וכן ללמידה הדדית.

2. המשלחות יהוו פלטפורמה לחניכי התנועה ועובדיה, לעיסוק באתגרים ובמשברים העומדים כיום בפני העם היהודי בישראל ובתפוצות.

3. היציאה למשלחת תהווה חלק מתהליך חינוכי במהלכו יעסקו המשתתפים בנושאים של זהות, הסברה, החברה הישראלית, ציונות, תרבות, פלורליזם ותשפיע על המשתתפים לאקטיביזם סביב אותם תחומים במעגלי השייכות השונים.

4. היציאה למשלחת תחזק ותפתח קשרים בין צופים מישראל לצופים בעולם במטרה להכיר וללמוד אחד מהשני.


מי הם מדריכי המשלחות הקצרות?

מדריך משלחת או "ראש משלחת", כפי שהוא נקרא בשפה שלנו, הוא המלווה הבוגר האחראי על המשלחת בתקופה ההכנה בארץ ובמשלחת עצמה. ראש המשלחת הוא בוגר, אחרי צבא, ובדרך כלל מדובר במרכז שבט, מדריך שכבה, ראש שבט או מישהו שהיה בעבר בתפקיד כלשהו בתנועת הצופים. כל ראשי המשלחות מקבלים ליווי צמוד ממנהל המשלחות הקצרות ועוברים תחקיר אצל מנהל המחלקה לקשרים בינלאומיים טרם היציאה למשלחת.

בנוסף, החל משנת 2017 יש גם רכזים שאחראים באופן בלעדי על מספר משלחות שנוסעות לאותו מחנה במקומות בהם יש מספר גדול של קבוצות מישראל.


באיזה גיל אפשר לצאת למשלחת בצופים?

לכל משלחת יש קהל יעד מוגדר מראש, אך בהתייחס ל-3 השנים האחרונות ניתן להגיד כי רוב החניכים יוצאים למשלחת בכיתה ח' או בכיתות י'-י"א. חניכים עד כיתה ז' נחשבים לצעירים מידי כדי לצאת למשלחת וחניכים בכיתה י"ב מסיימים את חברותם בתנועת הצופים בסוף שנת הפעילות ורובם מתגייסים או יוצאים לשנת שירות ואינם פנויים לצאת למשלחת.


האם חניכים שאינם רשומים לתנועת הצופים יכולים לצאת למשלחת?

לא. אם אתם לא פעילים בדרך כלשהי בתנועת הצופים ורשומים לאחד השבטים בשנת הפעילות הנוכחית אתם לא יכולים לקחת חלק במשלחות הקצרות.


מתי מתפרסמת רשימת המשלחות הקצרות לשנה הבאה?

תחום המשלחות הקצרות הוא תחום גמיש ומשתנה כל הזמן. מידי שבוע אנו מקבלים פניות ממחנות קיץ ברחבי העולם אשר מזמינים אותנו לקחת חלק ולהוציא משלחת מישראל. כל מחנה נבדק ביסודיות וכל משלחת עוברת אישורים רבים עד שהיא מתפרסמת ולכן אין תאריך מסוים בו מתפרסמת רשימה סופית של המשלחות. כדאי לעקוב אחרי אתר האינטרנט שלנו ואחרי דף הפייסבוק כדי לקבל מידע עדכני. עם זאת, בסביבות חודשים נובמבר-דצמבר אנו משתדלים לפרסם רשימה ראשונית של משלחות לשנה הבאה.


לא התקבלתי למשלחת. מה זה אומר עליי?

כל משלחת בתנועת הצופים שונה לחלוטין ממשלחות אחרות ולכל משלחת אנו מחפשים אנשים שונים. לעיתים ישנם חניכים שפשוט פחות מתאימים למשלחת הספציפית או שבמשלחת מסויימת רצינו הרכב מסויים של חניכים - משבטים והנהגות שונות, בגילאים שונים, עם אופי מגוון וכו'. אנחנו לא יכולים שבמשלחת אחת כולם יהיו רועשים או שבמשלחת אחרת כולם יהיו שקטים. במיונים למשלחות אנו עושים כמה שיותר כדי להצליח לאפיין את החניכים השונים ולזהות מי יכול להתאים להרכב המשלחת הרצוי. זה לא אומר עליכם שום דבר מבחינה אישית וסביר להניח שאם היו יותר מקומות במשלחת גם אתם הייתם מתקבלים, אבל לצערנו אנחנו תמיד נאלצים לבחור כמות מוגבלת מתוך כמות גדולה של חניכים מעולים.


למה המחיר יקר כל-כך? מה כולל מחיר המשלחת?

תנועת הצופים הינה עמותה ללא כוונות רווח וכך גם המחלקה לקשרים בינלאומיים. מחירי המשלחות כוללים בדרך-כלל את עלות הטיסות, הנסיעות בחו"ל, תשלום למחנה, אוכל, השכרת ציוד, הכנה בישראל, עלות המלווים הבוגרים, ביטוח נסיעות (כולל הרחבת ביטוח אתגרי במידת הצורך), עלויות משרד ועוד.

במשלחות מסויימות אנו משתדלים להקציב סכום מסויים עבור סבסוד חניכים בעלי קשיים כלכליים אך חשוב להבין ולקחת בחשבון כי משלחות אלו הן לא זולות ולמרות המאמצים הרבים שאנו עושים להוזיל אותן ולהשיג תמיכה מגורמים שונים, סביר שלא כולם יוכלו לצאת למשלחת. תנועת הצופים בחרה לתמוך משמעותית במשלחת התנועתית לפולין אך לשאר המשלחות אנו לא יכולים להבטיח תמיכה מקסימלית.

אנו עובדים במהלך כל השנה על גיוס תרומות ותמיכות לטובת המשלחות שלנו ובמקרים רבים מצליחים בכך - אם אתם מבינים בתחום, נשמח אם תיצרו עימנו קשר: dor@zofim.org.il


האם אפשר להישאר בחו"ל אחרי סוף המשלחת?

קיימת אפשרות להאריך את השהות באופן פרטי בתום המשלחת אך נדרשים מספר תנאים: יש לוודא כי ההתנתקות משאר המשלחת לא פוגעת בפעילות המשלחת עצמה ולא קוראת לפני סיום תוכנית המשלחת, יש לוודא שיש אדם בוגר שאוסף את החניך מנקודת מפגש מוסכמת מראש, יש למלא טופס היפרדות ממשלחת ולהעביר אותו למנהל המשלחות הקצרות. חשוב לציין בנושא זה כי אנו כפופים להוראות חוזר מנכ"ל של משרד החינוך ולא יכולים לאשר מראש כל מקרה כזה.


הדרכון שלי לא בתוקף. מה עושים?

בכל המשלחות שלנו יש לוודא כי תוקף הדרכון תקף לפחות לחצי שנה קדימה מיום סיום המשלחת. במידה וזה לא המצב יש לדאוג לחדש את הדרכון בהקדם ולשלוח צילום דרכון מעודכן למנהל המשלחות הקצרות. אנא הקפידו לבדוק את הנושא הזה מספיק זמן מראש כדי לא להגיע למצב לא נעים בשדה התעופה. במידה ויש איזושהי בעיה - עדכנו אותנו בהקדם.


אילו טפסים רפואיים דרושים לביטוח הרפואי?

כל חניך שיוצא למשלחת נדרש למלא את הטופס האלקטרוני של המשלחות הקצרות - הטופס כולל בתוכו גם את כל המידע הרפואי הנדרש עבור ביטוח הנסיעות וגם היתר לטיפול רפואי בחו"ל.

"היתר טיפול רפואי" מיועד למקרים בהם הרופא בחו"ל דורש אישור הורים לפני שהוא מטפל בילד. בכל מקרה חירום אנו כמובן ניצור קשר עם ההורים בארץ ונעדכן במה שקרה.


כיצד תנועת הצופים פועלת בנוגע לביטחון המשלחות הקצרות?

אישור משרד החינוך

כל משלחת של תנועת הצופים מאושרת על-ידי משרד החינוך. הפן הערכי/חינוכי נבחן ע"י גורמי מקצוע בתחום החינוך והפדגוגיה, הפן הארגוני נבחן ע"י המפקחת והנהלת המחוז והפן הביטחוני נבחן ע"י גורמי הביטחון הן במשרד החינוך והן במשרד הביטחון. כל תהליך ההסדרה האבטחתית והבדיקה הביטחונית של המשלחות מתבצעות באמצעות משרד הקב"ט הארצי, בשיתוף ענף משלחות בשב"כ.

המשלחות של תנועת הצופים מוגדרות בתור "משלחות חינוכיות ייצוגיות", מלבד המשלחת התנועתית לפולין המוגדרת בתור "משלחת ממלכתית".

ביטחון במחנות קיץ בחו"ל

אנו יוצרים קשר עם כל מחנה קיץ בו נמצאים חניכי המשלחות שלנו ובודקים מספר פעמים את רמת האבטחה ורמת הסיכון, בשיתוף עם שגרירות ישראל ועם המשטרה המקומית.

הכנה לקראת הנסיעה

כל משלחת שלנו עוברת תדריך קב"ט לקראת הנסיעה וכל ראש משלחת עובר הכנה אצל הקב"ט הראשי של משרד החינוך. בנוסף, ביום הטיסה יקבל כל חניך פנקס כיס עם נקודות ונושאים חשובים בהקשר של התנהגות בטוחה בחו"ל.


יש לכם שאלה שלא מופיעה בדף הזה? שלחו לנו אי-מייל ל: dor@zofim.org.il ונדאג לעדכן.

339 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page