top of page
  • תמונת הסופר/תדור פוזנר

האורח שהפתיע את המלך

איך אפשר למדוד הצלחה בתנועת הצופים? - השאלה הזו עולה בהרבה מקומות, בעיקר בדרגים הגבוהים או אצל תורמים שחושבים האם כדאי להשקיע כסף כדי להקים עוד שבט צופים או כדי לתמוך בטיול, במחנה קיץ או במשלחת. הוד מלכותו, מלך שוודיה, הוא יושב ראש קרן הצופים העולמית ובתגובה לשאלה הזו הוא מספר סיפור מופלא על ילד בן 13 שהוא פגש בשנת 2004 בעיר גוגולטו בדרום אפריקה. הילד הצעיר, שהיה חניך בצופים, אמר למלך שהוא מקווה שתמיד יוכל ללבוש את המדים של הצופים - כי בתוכם הוא מרגיש בטוח ומוגן מפני הכנופיות.

הוד מלכותו תמיד ממשיך ואומר שהצופים הם הכלי הטוב ביותר בעולם לפיתוח מנהיגות. אז מה קורה עם הילד הקטן מגוגולטו? האם הוא הצטרף לכנופיות? האם הוא נמנע משימוש בסמים? האם שרד את האלימות האכזרית שיש בקהילה שלו? אולי הוא אחד מאלפי המובטלים בלי התקווה באפריקה? איך הצופים פיתחו את המנהיגות שלו?


טוב, אז ביום שלישי האחרון אורח מפתיע עזר לנו למצוא את התשובה לשאלה. בארוחה לציון השנה ה-40 למלוכה של מלך שוודיה, ביחד עם עשרות תורמים לתנועת הצופים העולמית, נכנס לחדר אורח והלך ישר להוד מלכותו. הבחור בן ה-21 היה לא אחר מאשר בונטו טוצובה, הילד שהמלך פגש בשנת 2004 !


בונדו עדיין לובש את מדי הצופים (עכשיו הוא כבר מדריך). הוא עובד שישה ימים בשבוע באספקה של ירקות לאביו החורג, כדי להרוויח מספיק כסף כדי ללכת ללמוד ניהול עסקים בקולג' בשנה הבאה. בזמן החופשי המועט שיש לו הוא עוזר לאחרים - גם בצופים וגם בעמותה בגוגולטו.

הבחור הדרום-אפריקאי הצעיר עם העיניים הבהירות מתאר את העבודה שלו עם בני נוער - "צוות העמותה שמביאה את הילדים לצופים אמרו לי להיות מאוד קשוח עם הילדים אחרת הם לא יקשיבו לי... אבל אני לא יכול להיות קשוח - זה לא מה שלמדתי בצופים.. אז אני נחמד אליהם ואתם יודעים מה? הם ממשיכים להגיע לצופים והם אוהבים אותי!"


הוד מלכותו היה שמח מאוד לפגוש את בונטו שוב ונשאר לדבר איתו על החיים בדרום אפריקה היום, על התקוות שלו והחלומות לעתיד.


אז איך לדעתכם אפשר למדוד הצלחה בתנועת הצופים?

4 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page