top of page
  • תמונת הסופר/תדור פוזנר

משלחות הצופים- עולם שאסור לפספס / ערן שרביט

בקיץ 2017 בין כיתה י' לי"א, יצאתי למשלחת התנועתית לדנמרק. במילה אחת- התאהבתי. ובקצת יותר- ידעתי שאחזור לשם שוב! בכתבה הזו אספר לכם על עולם המשלחות המדהים של תנועת הצופים, ועל החוויה האישית (הכפולה) שלי בצופים דרך המשלחות- התנועתית והשבטית.

על המשלחת התנועתית לדנמרק שיצאתי אליה בקיץ 2017, כבר כתבתי כתבה ("משלחת של הצופים- חוויה של פעם בחיים") אותה אמליץ לכם לקרוא. בקצרה, המשלחת הייתה חוויה חד פעמית, ייחודית, ופשוט מושלמת אשר חשפה אותי וחיברה אותי לעולם חדש לגמרי- הצופים העולמיים.

אתם בטח שואלים עכשיו-מה הביא אותי לכתוב עוד כתבה אחרי יותר משנתיים?


מהרגע שחזרתי מהמשלחת, לא יכולתי להפסיק לדבר עליה. התכנים שעברנו, החוויות המדהימות, החברים החדשים, והקשר העמוק לצופים שרק התחזק... הרגשתי שזכיתי להיכנס לעולם הזה וידעתי שלא אצא ממנו. במשלחת עצמה, היו איתנו גם כמה שבטים שיצאו במסגרת "משלחות שבטיות"- גדוד/כמה שכבות שיוצאות משבט ספציפי למשלחת. כמו כן, יש גם "משלחות הנהגתיות" שבמסגרתן נבחרים חברי המשלחת מתוך כלל ההנהגה. לאחר המשלחת, עניין אותי מאוד התחום של משלחות שבטיות- בין היתר כי בשבט שלי כמעט ולא הייתה מודעות לעולם הצופים הבינלאומיים. לכשחזרתי מהמשלחת לשבט עם חאקי מדוגם ואינספור חוויות, נוצר שיח סביב המשלחות של הצופים והשבט כולו התעניין מאוד- מהחניך הכי קטן עד לראשי השבט. ידעתי שצריך לעשות משהו בנדון, וזה הלך והתחזק תוך כדי השביעית שלי.



ארוץ קדימה- בכיתה י"ב (שמינית) הפכתי למרכז צעיר מפעלים ולוגיסטיקה. בפתיחת השנה, אחת המטרות השנתיות שלי היו להוציא משלחת שבטית ראשונה בתקופת קיומו של השבט-מטרה די שונה בנוף של שבט סופה. אבל, הרגשתי שאין סיכוי שאצא מהשבט בלי להותיר בו את החותם שנשאר בי בקיץ 2017 כחבר משלחת. עולם המשלחות הוא עולם מעשיר, מלא תוכן, וגדוש בערכים מדהימים והיה בי דחף לחשוף כמה שיותר חניכים ואנשים לעולם הזה. בהתחלה, הרגשתי שאולי אני נסחף ושזו מטרה קשה מדי למימוש- למה שמישהו ישתף פעולה עם חלום של ילד בן 17 שהתלהב מעולם הצופים הבין-לאומיים?


אני עד היום מתקשה להאמין שהחלום שלי הפך למציאות- משלחת שבט סופה גדוד גולן לדנמרק! אני פשוט אסיר תודה לאנשים שבלעדיהם ומבלי התמיכה שלהם, הרעיון הזה היה נשאר חלום בראש שלי: אוסנת קרפלוס ראשת השבט ודור פוזנר מנהל המשלחות הקצרות- בכל שלב בתהליך הוצאת המשלחת, הייתי המום מההירתמות שלהם לתהליך, מהרצון העז שלהם ליצור חוויה מושלמת לכל מי שלקח חלק, ומהניצוץ בעיניים שלהם כשהם עוסקים בצופים. רן גואטה המדריך האגדי- שנתן את הכל למען החניכים ויצר חוויה חד פעמית בצורה כל כך נעימה ומיוחדת. יחד עם הצוות המוביל של השבט, מושב סתריה, מועצה איזורית גזר, ושותפינו משבטים תבור ודגן, הצלחנו להוציא משלחת! כל מי שלקח חלק בתהליך הבין את התהליך החינוכי הכל כך מיוחד שקורה דרך משלחות הצופים.



תהליך הוצאת המשלחת היה פשוט מדהים- מחלקת המשלחות הקצרות עבדו קשה מאוד יחד איתנו בכדי לממש את החלום, וכל התהליך היה כל כך נעים ונחמד. מרעיון כללי עד לגיבוש המשלחת עצמה, היה ליווי צמוד ללא הרף, מה שעזר מאוד לשבט ולמחלקה להגיע להבנה הדדית ולהביא לתוצר כמה שיותר מותאם לשבט ולחניכים. הכל היה בנעימות, והוטמעו בצורה כל כך יפה הערכים, התכנים והחוויה הכל כך מיוחדת של הצופים. הצופים זה כלי חינוכי וחברתי שאין כאלו, ועל כמה וכמה כשזה נוגע בצופים העולמיים.



המשלחת עצמה הייתה חלומית ומוצלחת מעל לכל דמיון! הרגשתי כל כך הרבה משמעות לצאת למשלחת כמרכז צעיר/מדריך, שהרגיש את עולם המשלחות על בשרו, ועכשיו סוף סוף העביר את החוויה הזו הלאה לעוד חניכים (במיוחד שזה הגדוד שהדרכתי בכיתה י' ורשג"דתי בי"א ששמע את הסיפורים שלי מהמשלחת הראשונה שלי). במחנה, החניכים והצוות כאחד, נחשפנו לעולם תוכן חדש, והרגשנו כמו בחלום. החניכים חוו חוויות חד-פעמיות, התבגרו, נהנו, למדו, והתגבשו לכדי קבוצה מאוחדת ומגובשת יותר מאי פעם! המשלחת עוזרת לחניך להבין את מקומו בתנועת הצופים העולמית הענקית, ולספוג רעיונות ודרכי מחשבה חדשות בעולם הצופים ובכללי בחיים-צופיות, קיימות, קהילתיות ועבודת צוות הן רק חלק ממה שלומדים דרך החוויה המדהימה הזו.



לסיכום, אין לי מילים שיוכלו להסביר כמה אושר עולם המשלחות של הצופים מעניק, מהחניכים דרך המדריכים ועד לבוגרים! זה ברור לי שלעד אהיה חלק ממשפחת הצופים הבין-לאומיים, ושהדרך שלי עם מחלקת המשלחות של הצופים ממש לא תמה. אני מוקיר תודה לכל מי שהיה חלק מהמסע הזה, ומדגיש בפני כל מי שקורא את הכתבה- אל תפספסו את ההזדמנות להיות חלק ממשפחת המשלחות של הצופים! זו חוויה פשוט מדהימה.


נתראה בהמשך!


ערן שרביט.

109 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page